Děti tráví přes šest hodin denně u obrazovek, pohybem pouze jednu hodinu. Nový výzkum mezi českými školáky ale ukazuje, že pohyb a čas u obrazovky spolu nesouvisí. Výsledky přináší nový vhled do problematiky týkající se vztahu technologií, motivace a pohybu dětí.
Dlouhodobý pokles pohybové aktivity u dětí již dříve potvrdila řada studií. Cílem výzkumu „Proč děti (ne)jsou aktivní?” společnosti gamifit, však bylo odhalit, zda existuje vztah mezi pohybovou aktivitou a užíváním digitálních technologií. Ve veřejné diskusi se objevuje názor, že technologie jsou hlavní příčinou neaktivity – nová data ale tuto souvislost nepotvrzují. Studie ukazuje, že i velmi sportovní děti, tráví u obrazovek stejně času jako jejich neaktivní vrstevníci.

Do výzkumu se zapojilo více než dva tisíce českých dětí ve věku 9–15 let. Zaměřený byl především na psychologické a motivační aspekty vztahu k pohybu a digitálním technologiím.
Z výsledků vyplývá, že české děti tráví průměrně 6,7 hodiny denně u obrazovek, zatímco pohybu se věnují pouze přibližně 1 hodinu denně. Děti si ale důležitost pohybu uvědomují. Většina dětí (74 %) má ráda hodiny tělocviku, více než polovina by chtěla být aktivnější a 73 % respondentů tvrdí, že se o to snaží.

Jako hlavní bariéry pohybu děti nejčastěji uvádějí únavu a nedostatek času. „Zajímavé jsou vnímané časové bariéry, protože když porovnáme, kolik hodin děti tráví před obrazovkami, tak je to jenom zástupný problém,“ říká odborná garantka výzkumu doc. Jana Vašíčková z České společnosti učitelů tělesné výchovy.
Výzkum také ukázal rozdíly v přístupu ke sportu na základě pohlaví. Dívky jsou v průměru méně aktivní než chlapci, mají nižší motivaci k pohybu a častěji se ve sportu necítí dostatečně dobré. Narozdíl od chlapců navíc u dívek s věkem klesá obliba tělesné výchovy – zatímco 94 % devítiletých dívek uvádí, že má rádo tělocvik, v patnácti letech je to už pouze 56 %.

Nejaktivnější děti sportují především kvůli tomu, aby byly zdravé a fyzicky zdatné. Pro méně aktivní děti je významnou motivací vzhled, přičemž tato motivace je obzvlášť silná u těch, které tráví nejvíce času na sociálních sítích. Přestože to může vést ke zvýšenému zájmu o pohyb, tlak na estetickou stránku sportování vyvolává otázky o dlouhodobé udržitelnosti a zdravosti této motivace. „Dnešní děti chtějí být aktivní a fit, možná více než jakákoliv generace před nimi. Technologie je zřejmě k pohybu motivují, zároveň ale podkopávají schopnost tuto motivaci převést do praxe. To by mohlo vysvětlovat, proč výzkum přímý vztah mezi časem u obrazovky a aktivitou neukázal,“ komentuje výsledky koordinátor výzkumu Matyáš A. Michel z projektu gamifit.
Mobilní telefon vlastní naprostá většina dětí (94 %) ve věku 9–15 let a téměř polovina (47 %) má neomezený přístup alespoň ke dvěma digitálním zařízením. Více než polovina dětí tráví u obrazovky déle než 6 hodin denně, a tím pádem 97 % dětí překračuje dvouhodinový limit doporučený Světovou zdravotnickou organizací.

Způsob, jakým děti technologie využívají, se také liší podle pohlaví. Zatímco chlapci dávají přednost hraní videoher a sledování videí, dívky výrazně více tráví čas na sociálních sítích a sledují filmy a seriály.
Podle sportovního psychologa Martina Macháčka z SK Slavia Praha nemá smysl mobilní telefony dětem zakazovat: „Mít ambici tuto již přirozenou věc měnit z pozice autorit je jako bojovat s větrnými mlýny. V mládežnické akademii se proto spíše snažíme hráčům vytvářet situace, kdy si na nějaký čas vyzkouší telefon dobrovolně odložit. Tím si budují kompetenci seberegulace.“

Výzkum zároveň odhalil, že rodičovská omezení mají sice jen omezený efekt, přesto mohou snížit čas dítěte u obrazovky v průměru o hodinu denně. „Největší vliv na výchovu dítěte mají rodiče. Pokud regulují dětem čas strávený před obrazovkou, tak efekt je zřejmý,“ dodává Vašíčková.
Výzkum „Proč děti (ne)jsou aktivní?“ realizovala společnost gamifit s podporou SK Slavia Praha, České společnosti učitelů tělesné výchovy a Českého olympijského výboru. Gamifit je český studentský startup. Vytváří herní fitness aplikaci pro děti, která má za cíl motivovat děti k pohybu formou, která je jim v dnešní digitální době blízká. První verze aplikace už je k dispozici na App Store a Google Play. Získaná data výzkumu by mohla pomoci lepšímu pochopení toho, jak efektivněji podporovat děti ve zdravém a aktivním životním stylu – nejen navzdory, ale i díky moderním technologiím.